zoveel ervaringen in zo'n korte tijd! - Reisverslag uit Borneo, Indonesië van AlineAsia - WaarBenJij.nu zoveel ervaringen in zo'n korte tijd! - Reisverslag uit Borneo, Indonesië van AlineAsia - WaarBenJij.nu

zoveel ervaringen in zo'n korte tijd!

Door: Aline Wisse

Blijf op de hoogte en volg

12 Oktober 2014 | Indonesië, Borneo

Wat een avontuur wat een avontuur... dinsdag 30 september rond half 5 was tante Emma bij ons thuis en een paar minuten later kwam ook Imkea eraan, spullen ingepakt en daar gingen we! T was, tegen verwachting in aardig druk op de snelweg, genoeg tijd om na te denken dus, diep van binnen dacht ik heel even dat het misschien een stom idee van mij was geweest om deze reis in mn eentje te gaan maken, en dat we maar in zo'n erge file terecht moesten komen dat ik mn vlucht zou missen maar nee... We kwamen aan op Schiphol waar ook mijn lieve zus Suzanne was om mij geluk te wensen en uit te zwaaien. Toen was het moment daar, heel veel dikke knuffels, even een klein traantje en ik stond op eigen benen... Moedig als ik ben liep ik naar mn gate en wachtte totdat die open ging en plofte in het vliegtuig tussen 2 Maleisische heren in. De vlucht met klm was top, ik werd vol gestopt met eten, drinken, tussendoortjes, ik had zelfs de mogelijkheid om whisky te bestellen (toch maar niet gedaan).. In Kuala Lumpur werd mijn bagage overgezet naar het vliegtuig van Malaysia Airlines en nadat ik met de trein naar het juiste vliegtuig werd gebracht vloog ik naar Kuching... Daar aangekomen had ik nog steeds geen oog dicht gedaan (ben inmiddels wel wat gewend hè). Met de taxi naar het Damai Beach Resort... Hier aangekomen werd ik verwelkomd alsof ik de koningin was en werd ik met mijn bagage naar mn kamer gebracht, hele mooie ruime kamer met 2 persoons bed, minibar, bad.... heerlijk geslapen en de volgende dag naar Kuching stad geweest, ik had me wijs laten maken dat ik een visa voor Borneo moest hebben dus met de taxi naar het Indonesische consulaat aan de andere kant van Kuching, daar aangekomen bleek het niet nodig te zijn om een visa te regelen wanneer ik korter dan 1 maand in Borneo blijf, zucht volgende keer toch wat beter inlezen en niet iedereen geloven... Een sim-kaart aanschaffen was ook een hele onderneming, zo'n 3 winkels reed mijn taxi chauffeur mij langs voordat ik er een kon kopen... Verder in Kuching de stad ingeweest en in China town, aardig toeristisch allemaal. Verder ben ik lopend over het strand naar het Damai Beach Resort and spa gegaan en heb ik voortreffelijk gegeten (voor €1,20) mmm.... zaterdag 4 okt moest ik vroeg op want om 8 uur werd ik opgehaald om de jungle in te gaan, ik hoopte daar mijn eerste wilde apen te spotten! En ja hoor ze waren er! Verder wilde zwijnen, (giftige) slangen en natuurlijk veel insecten en andere beestjes.... zondag 5 oktober ben ik naar de cultural village geweest waar veel te zien is over de Maleisische cultuur, dansen is ook in dit land erg geliefd, veel traditionele dansen worden getoond. Maandag vond ik dat ik wel een massage verdiend had dus ik boekte er een bij het Damai Beach Resort and spa wat bovenaan de heuvel ligt, de massage was voortreffelijk, ik werd door een man gemasseerd wat in het begin even vreemd was maar het was heerlijk!!! Dinsdag ging ik in mijn eentje op weg naar de Jungle, na een tocht van 12 km gemaakt te hebben en bezweet en wel aan het eindpunt te zijn aangekomen werd mij verteld dat ik de EERSTE vrouw was die de tocht alleen had gemaakt:| slik.... opeens bedacht ik mij wat er allemaal had kunnen gebeuren daar in de jungle......... Woensdag was het tijd om uit te checken en had ik afgesproken om half 11 op het centrale bus station van Kuching met de Belg Daniel en zijn Indonesische vrouw. Zij hadden al een bus ticket voor mij gekocht en rond 10:45 vertrokken we, het was een hele reis om bij de New Hope Ministries te komen, het eerste gedeelte was prima te doen maar aangekomen in Sanggau mochten we na een lunch wachten op ons volgende vervoermiddel, hoe dit eruit zou gaan zien was nog niet bekend, meerdere auto's en busjes reden langs de "bushalte" en vroegen waar we naartoe wilden, de eerste 4 of 5 gingen de andere kant op maar uiteindelijk stopte er een mini busje die richting de Ministry ging, dus we konden instappen en het laatste gedeelte van de reis begon, Indonesische mensen moeten altijd geluid om zich heen hebben (om geesten bij zich uit de buurt te houden etc.) Dus ook deze rit stond de muziek constant aan en zelfs hetzelfde nummer op repeat... Toen kwamen we aan bij de Ministry, dat was direct fijn, veel kinderen die kwamen kijken wie die orang blanda was en de vraag of ik getrouwd ben werd me veel gesteld, Marlinde vertelde mij later dat mannen hier in Indonesië bijna aanbeden worden en blanke mannen al helemaal, wanneer blijkt dat je vrijgezel bent, loop je kans op "jagers". Het huis waar ik de komende weken zal wonen is het vrijwilligershuis, hier wonen op het moment, naast de vaste 3 Indonesische werkers ook 2 Duitse vrijwilligers. De eerste dagen heb ik rustig aan iedereen een beetje leren kennen, de 2 Duitse meiden en 1 Australische jongen die toen ik aankwam naar een leidersmeeting in een andere stad waren kwamen donderdag terug dus had ik wat meer Engelstalige aanspraak, dat is fijn! Mijn dag begint hier rond 5 uur, na douchen is om 6 uur het ontbijt, rijst, noodles, groenten en vlees en of vis, s middags schaft de pot precies hetzelfde en s avonds........? Hetzelfde! :D Ik vind het heerlijk, ik mocht van Marlinde ook kiezen voor brood in de ochtend maar ik houd van warm (en veel) eten dus ik eet lekker met Indonesiërs mee.... De hoeveelheid sambal die ik bij mijn eten nuttig verbaasd de Indonesiërs helemaal, een blanke eet aardappels, groenten en vlees en geen pittige gerechten volgens hun... Deze week heb ik samen met de Australische jongen Andrew de bijbel les voorbereid die we zondagmorgen gegeven hebben, dat was leuk, het was voor ons beiden de eerste keer dat we voor deze kinderen stonden en het taal verschil kan soms best vervelend zijn, gelukkig konden we de kinderen van de Nederlandse leiders soms om vertaal hulp vragen en zo hebben we uiteindelijk een hele leuke ochtend gehad!

  • 12 Oktober 2014 - 17:15

    De Polletjes:

    Hoi lieve Lien,

    Wat leuk om van je te horen, te lezen wat je zoal beleefd hebt.
    We zijn trots op je en benieuwd wat je allemaal gaat mee maken.

    Nu lekker aan de slag met de kindjes. Geniet ervan! Je kunt het!

    Liefs van ons 4

  • 12 Oktober 2014 - 17:42

    Prisc:

    Lieve, lieve Lienie...

    wat ben je toch een stoer wijf!
    zo leuk om dit te lezen! Wat gaan we een andere Aline terugzien (hopelijk ;) )

    ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!!

    liefs & een hele dikke knuffel.

  • 12 Oktober 2014 - 18:02

    Margriet En Bram :

    Hoi Aline, je verslag staat erop. Wat heb je al veel meegemaakt, indrukken opgedaan, beslissingen moeten nemen. We hebben bewondering voor je. Je bent een kiene en enthousiaste meid. met een warm kloppend hart. We zien je graag nog een keer in Thailand.

  • 12 Oktober 2014 - 19:04

    Bram :

    Leuk om te lezen Aline. wanneer gaan we skypen?

  • 12 Oktober 2014 - 20:41

    Dennis:

    Veel succes daar en geniet van alles! Groeten.

  • 12 Oktober 2014 - 22:17

    Gerleen:

    Hé Aline!

    Leuk om te lezen wat je allemaal al meegemaakt heb!
    Ik wens je een leuke tijd toe en zie uit naar je volgende blog.

    Veel liefs

  • 12 Oktober 2014 - 23:20

    Laura & Marc:

    Hye Aline!

    Wat fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar!

    Enjoy your beautiful journey ;)

    Liefs van ons

  • 13 Oktober 2014 - 07:44

    Fritia:

    Wat heerlijk om te lezen dat het je goed gaat!
    Ben erg trots op je!
    Geniet van je reis...en tot lezens.

    Liefs, Fritia

  • 13 Oktober 2014 - 11:27

    Suzanne W:

    eindelijk kunnen we lezen wat je allemaal aan het beleven bent!
    klinkt echt super leuk!!

    geniet ervan!!

    XXX

  • 13 Oktober 2014 - 11:34

    Giny:

    Lieve Aline. Eindelijk een verhaal van jou! Wat heb je al veel gedaan en gezien!! Fijn dat het goed gaat .Ik ben benieuwd naar jouw volgende verhalen.Veeeeel liefs.Ma

  • 14 Oktober 2014 - 09:12

    :

    Wat leuk zoveel lieve reacties te lezen, heel erg fijn!!!! XX

  • 14 Oktober 2014 - 10:22

    Suzanne W:

    Enneee niet meer alleen de jungle in he gekkie!!
    Nooit Jungle Book gekeken ofzo?

    X

  • 14 Oktober 2014 - 10:22

    Suzanne W:

    Enneee niet meer alleen de jungle in he gekkie!!
    Nooit Jungle Book gekeken ouzo?

    X

  • 14 Oktober 2014 - 10:22

    Suzanne W:

    Enneee niet meer alleen de jungle in he gekkie!!
    Nooit Jungle Book gekeken ouzo?

    X

  • 14 Oktober 2014 - 10:22

    Suzanne W:

    Enneee niet meer alleen de jungle in he gekkie!!
    Nooit Jungle Book gekeken ouzo?

    X

  • 14 Oktober 2014 - 10:23

    Sw:

    oeps

  • 14 Oktober 2014 - 14:26

    Serena:

    Heey Aline,

    Wat ontzettend gaaf om je verhalen en over je avonturen te lezen!
    Je schrijfstijl is erg mooi en levendig,waarmee je de lezer echt meeneemt in het verhaal! :-)
    Wow, stoere actie hoor, om zo'n jungletocht in je eentje te maken ;) Dat moet zeker een hele bijzondere ervaring zijn geweest?!
    Lieverd, geniet lekker van je tijd met alle mooie, bijzondere en lieve mensen die Hij op je pad heeft gebracht, dan kijk ik ondertussen uit naar je volgende avontuur :-D
    Dikke knuff, Serena

  • 14 Oktober 2014 - 20:31

    Hey Aline:

    Quite interesting and fun. I have really enjoyed ur report very elaborate and extensitive report. You have really proven to be the Aline I came across in Ede in the year 2009. You have indeed challenged yourself I really admire you. My first question to you is when you were asked if you were married how did you answer them or what was your response to that question?
    How are you doing? What is your next challenge you envisage? Please let me read from you again. Thank you for keeping me posted.

  • 14 Oktober 2014 - 22:29

    Wendelina:

    Hi Aline,

    Leuk om je belevenissen te lezen. Wens je een enorm leuke tijd toe!!

    Liefs wendelina

  • 15 Oktober 2014 - 12:53

    Marlinde:

    Gezellig om je hier te hebben voor twee weekjes Aline! Een mooi verhaal van al je belevenissen tot nu toe. Daar gaan vast nog veel avontuurlijke verhalen bij komen!! :)

  • 16 Oktober 2014 - 10:37

    Ma:

    mooi verhaal aline! Wat maak je veel mee. Ga zo door Ik ben benieuwd. veel liefs xxxxxma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Borneo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Oktober 2014

I♡Kalimantan

19 Oktober 2014

I♡Kalimantan

12 Oktober 2014

zoveel ervaringen in zo'n korte tijd!

Actief sinds 26 Sept. 2014
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 3833

Voorgaande reizen:

19 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: